June 6, 2010

Saingan Sengit Menanti SUPP Dalam Pilihan Raya Negeri Akan Datang - Dr Chan

KUCHING, 5 Jun (Bernama) -- Saingan sengit menanti Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), terutama di kawasan pilihan raya yang dikuasai pengundi Cina, dalam pilihan raya negeri akan datang, kata Presiden parti Tan Sri Dr George Chan Hong Nam.

Dr Chan, yang juga Timbalan Ketua Menteri, bimbang dengan situasi politik semasa yang membabitkan SUPP.

"Kita akan berdepan waktu yang sukar. Saya yakin jika kita tidak bekerja keras, jika kita tidak berubah dan jika kita tidak berusaha melakukan apa yang rakyat inginkan, maka masa depan parti akan menjadi taruhan," katanya pada majlis jamuan sempena ulang tahun ke-51 SUPP di sini pada Jumaat.

SUPP, parti politik berasaskan kaum cina tertua di negeri ini, gagal mengekalkan kerusi Parlimen Sibu dalam pilihan raya kecil 16 Mei selepas pendatang baru Robert Lau Hui Yew kalah tipis dengan 398 undi kepada Pengerusi DAP negeri Wong Ho Leng.

Pada pilihan raya negeri 2006, SUPP kalah lapan daripada 19 kerusi yang ditandinginya. Kerusi terbabit ialah Padungan, Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa, Engkilili, Meradong, Bukit Assek dan Kidurong.

Sungguhpun saingan sengit sedang menanti, SUPP yakin parti itu dapat merampas semula kerusi yang kalah sekiranya anggota dan pemimpin parti bersatu padu serta berjuang demi parti dan rakyat.

Dr Chan menggesa pemimpin parti untuk turun padang, mendampingi rakyat dan mendengar pandangan mereka memandangkan SUPP perlu mendepani cabaran baru serta memenuhi tuntutan dan aspirasi rakyat.

"Hidup penuh dengan turun naik. Begitu juga dengan politik, Saya harap dalam pilihan raya negeri yang akan datang, SUPP akan bangkit semula.

"Semangat perjuangan anggota dan pemimpin parti akan memulihkan serta memperkukuhkan semula parti bagi menghadapi cabaran dalam pilihan raya negeri yang akan datang," katanya.

Dr Chan turut menggesa parti pembangkang dari Semenanjung agar berhenti daripada meracuni minda penduduk Sarawak dengan membawa budaya politik tidak sihat dan negatif yang dapat menjejaskan keharmonian di negeri ini.

"Landskap politik di Sarawak dan Semenanjung Malaysia berbeza. Kami tidak memerlukan mereka (pemimpin dari Semenanjung) untuk membawa racun ke negeri ini," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung SUPP Senator Datuk Sim Kheng Hui berkata parti itu akan memohon bayaran balik bagi pemilik tanah yang membayar premium pembaharuan tanah yang lebih tinggi sebelum semakan semula dasar dikuatkuasakan pada 1 Jun.

Beliau berkata lebih 800 pemilik rumah teres di Taman Kenyalang, satu daripada kawasan perumahan tertua di sini, telah pun memperbaharui pajakan tanah mereka dengan membayar premium kira-kira RM2,600 sebelum kadar purata baru diumumkan.

"SUPP akan membantu mereka untuk memohon bayaran balik purata kira-kira RM1,600. Kami akan mengusahakannya," katanya, sambil menambah kaunter akan dibuka di Pasar Kenyalang dan Pusat Komersil di sini untuk mengumpul maklumat daripada pemilik tanah yang terbabit.

Pada 14 Mei, Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan semakan semula dasar tanah yang menggunakan kadar tetap dalam pengiraan premium bagi membaharui semula pajakan untuk tanah perumahan, komersial dan pertanian tanpa mengambil kira tempoh baki pajakan.

Berdasarkan kadar baru, untuk kegunaan perumahan, premium untuk memperbaharui semula pajakan tanah bagi sesebuah rumah teres ialah purata RM1,000 seunit, RM3,000 untuk rumah berkembar dan RM6,000 bagi rumah sebuah-sebuah.

-- BERNAMA

No comments: