October 22, 2008

Rumah Sarang Burung yang Haram Di Sarawak Perlu Diatasi sebelum 31 Disember 2008


Baru-baru ini, pihak Jabatan Perhutanan Negeri Sarawak telah membuat operasi merobohkan sarang burung di Tingkat Atas Kedai, Bandar Mukah. Ini telah mencetuskan banyak konflik antara pihak penternak sarang burung dengan pihak Jabatan Perhutanan Negeri Sarawak kerana menurut mereka bahawa pihak berkuasa tidak memberitahu terlebih dahulu kepada pihak penternak sarang burung terlebih dahulu dan terus merobohkan sarang burung ini.

Isu ini telah mengakibatkan banyak penternak dari seluruh negeri Sarawak tidak berpuas hati dengan tindakan pihak berkuasa berkenaan dan mereka telah pergi ke Mukah untuk melihat keadaan tersebut dan mencari jalan penyelesaian dengan membuat Perjumpaan di antara penternak sarang burung dengan Pihak Jabatan Perhutanan Negeri Sarawak. Berikut adalah sumber dari Eastern Times yang melaporkan isu ini :


KUCHING: Swiftlet farmers, who have been operating illegally, are advised to cease their operations by December 31, this year.
Minister of Environment and Public Health, Dato Sri Wong Soon Koh, who gave the advice, said the proper thing for the swiftlet farmers to do now was to find a suitable place for such farming and then apply for a licence.
“To put the record straight, my Ministry has no authority over swiftlet farming as it comes under the jurisdiction of the Sarawak Forestry Corporation (SFC). I met with members of the Bird Nest Supplier Association last Saturday evening on humanitarian grounds as many of them had gone to the local councils to seek assistance on this issue,” he told Eastern Times yesterday.
The swiftlet farming issue started last Tuesday when SFC enforcement officers removed bird nests and equipment from several farm houses in Mukah town. These farms were located on the upper floors of several shop houses.
Last Thursday, swiftlet farmers held a protest in front of a shop at the Mukah New Township to air their displeasure with SFC.
Wong, who said he had spoken to SFC over the matter, hoped the over 600 illegal swiftlet farmers would shift their operations to a more conducive place, such as on agriculture land.
“Some of these farms are in shop houses. This not only cause noise pollution, but is unhygienic, and flouting the Land and Survey Ordinance,” he said.
Wong said he believed the two-and-half-month’s notice was sufficient for the swiftlet farmers to cease their operations.
Meanwhile, Member of Parliament for Bandar Kuching, Chong Chieng Jen, described the grace period as too short because those affected had invested a lot in the business.
Chong said he understood that there were actually only five legal swiftlet farmers out of 2,000 in the State.
He called on the authority concerned to let these illegal farmers know the criteria for operating swiftlet farms.
“The authority concerned should be transparent about the whole issue,” said Chong.
“I hope Dato Sri Wong Soon Koh would reveal the identity of the five licensees. This is because many swiftlet farmers had applied for a licence without success,” he told a press conference yesterday.
(Sumber : Eastern Times)

Walaupun perjumpaan telah dibuat tetapi tidak ada kata sepakat di antara mereka mengakibatkan isu ini menjadi semakin serius kerana tindakan pihak berkuasa ini bukan sahaja di bandar Mukah tetapi di Sibu, Sarikei, Tanjong Manis, Bintangor, Miri dan lain-lain tempat yang dilaporkan ada lebih daripada 600 buah rumah sarang burung adalah haram. Ini kerana mereka tidak mempunyai lesen menternak sarang burung dan buat masa ini di Sarawak cuma mempunyai 2 buah rumah sarang burung adalah sah di sisi undang-undang. Dalam pada itu, pihak penternak yang memohon lesen dari Jabatan Perhutanan juga susah untuk mendapatkan lesen ini. Mereka telah memohon dari wakil rakyat mereka untuk menolong mereka dan pihak berkuasa telah berjanji untuk memberi tempoh sehingga 31 December 2008 untuk mereka memindahkan sarang burung ini dari Tingkat Keadi Atas ke tanah pertanian dan memohon lesen dari pihak tertentu.

Pihak Penternak sepatutnya harus tahu bahawa jika mereka membuat sarang burung di tingkat atas Kedai maka kehidupan harian jiran sebelahan akan terganggu kerana bunyi untuk memanggil sarang burung masuk adalah kuat dan bau busuk dari tahi burung juga akan mengakibatkan pelbagai jangkitan kepada jiran bersebelahan. Mereaka harus memahami situasi jiran sebelahan dan kepentingan rakyat.

Diharapkan isu ini dapat diselesaikan dengan baik di antara pihak berkuasa dengan penternak-penternak sarang burung ini dan perpindahan rumah sarang burung ke tanah pertanian perlu dibuat secepat mungkin demi kebaikan semua pihak dan pihak berkuasa harus memberi tempoh yang secukupnya kepada penternak sarang burung untuk menyeleasaikan isu ini.

No comments: