March 4, 2012

Demi keutuhan bersama: KM

KUCHING: Jentera Barisan Nasional (BN) tidak akan mengabaikan tanggungjawab ke atas wakil masya-rakat Cina di negeri ini meskipun prestasi mereka dalam BN bertambah lemah berbanding masa lalu.

Pengerusi BN Negeri, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud yang merujuk kepada Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) berkata, sudah menjadi tanggungjawab BN untuk membantu antara satu sama lain terutama yang lemah.

Katanya, meskipun berlaku kegagalan dalam parti, namun berbekalkan semangat ber-bilang bangsa dan kerjasama yang kuat, BN akan meletak-kan jentera bersama untuk keutuhan sepanjang masa.

“Dalam politik sentiasa ada turun dan naik bagi setiap parti. Kadangkala, satu kum-pulan mungkin menanggung kerumitan dan kumpulan lain kekal kuat.

“Tetapi disebabkan kerja-sama, kita dalam BN akan terus membantu antara satu sama lain meskipun berlakunya kegagalan yang teruk dalam sesetengah parti,” katanya.

Taib yang juga Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) berkata demikian ketika ditemui selepas Me-syuarat BN Negeri di Ibu Pejabat PBB, Jalan Bako di sini, semalam.

Turut hadir Presiden Parti Demokratik Progresif Sara-wak (SPDP) Tan Sri William Mawan Ikom, Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) Tan Sri James Masing dan Presiden SUPP Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

Taib berkata, meskipun prestasi wakil Cina dalam BN semakin lemah berbanding masa lalu, namun ia tidak bermaksud mereka akan melupakan kekecewaan yang ditanggung oleh wakil Cina.

“Seperti yang kita dapat lihat, parti dalam BN tetap mahu bekerjasama dengan wakil Cina dan kita berharap perpaduan di kalangan me-reka tidak akan bertambah teruk disebabkan Pilihan Raya Negeri lepas,” katanya.

Mengulas mengenai mesyuarat semalam, Taib ber-kata, mereka mahu meletakkan semua jentera bersama dan be-kerjasama antara empat parti demi keutuhan sepanjang masa.

Menurut beliau, koordinasi antara parti BN berada dalam keadaan yang baik sepanjang masa, dan sebahagian daripada kawasan Bumiputera tidak berhadapan dengan masalah.

Taib berkata, PBB bukan parti yang terbaik untuk membantu di kawasan Cina disebabkan halangan dari segi bahasa, namun BN amnya akan tetap menghulurkan bantuan mengikut keupayaan demi mendekati rakyat di kawasan Cina.

Ditanya sama ada pihaknya akan melakukan penyingkiran atau penggantian calon-calon pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti, Taib berkata mereka belum lagi membincangkan perkara itu sehingga berjumpa Perdana Menteri.

No comments: