March 11, 2012

Kerajaan tidak bantah rakyat guna nama, logo 1Malaysia secara bebas

JULAU: Kerajaan pusat tidak membantah penggunaan nama atau logo 1Malaysia oleh ma-syarakat secara bebas terma-suk dalam perniagaan selagi mereka tidak mencemuh atau mempersendakan maksudnya.

Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebuda-yaan Datuk Joseph Salang berkata gagasan 1Malaysia diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyatupadukan ma-syarakat majmuk di negara ini.

Gagasan 1Malaysia semakin dihormati dan diterima rakyat berbilang kaum di negara ini, katanya kepada pemberita ketika melakukan lawatan ke rumah panjang 20 pintu, Rumah Kaing Usit, di Merurun, dekat sini, semalam.

Dalam perkembangan lain, Salang berkata kerajaan sentiasa terbuka kepada sebarang teknologi komunikasi yang boleh membantu merapatkan jurang digital di antara kawa-san bandar dan luar bandar di negara ini.

Katanya, ia termasuk per-khidmatan Nano GSM VSAT yang dicadangkan oleh penyedia perkhidmatan komuni-kasi, Maxis.

“Maxis mendakwa teknologi itu telah digunakan sejak tiga tahun lepas di kawasan pedalaman tanpa sebarang liputan di Sabah dan Sarawak.

“Aplikasi berdasarkan sate-lit yang menekankan per-khidmatan telefon telah di-gunakan di lebih 100 lokasi khususnya di ladang-ladang besar, kilang papan dan kilang,” katanya. — Bernama



No comments: