November 1, 2009

Belanda sedia majukan pelabuhan Lahad Datu

KOTA KINABALU 31 Okt. - Belanda bersedia melabur bagi membantu membangunkan pelabuhan Lahad Datu menjadi hab maritim Malaysia di wilayah timur.

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, pada masa ini kerajaan negeri diwakili Kelompok Industri Kelapa Sawit (POIC) telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan pelabuhan Rotterdam.

"Ia hasil rundingan sukar berbulan-bulan oleh para pegawai dari kedua-dua belah pihak.

"Meskipun butir-butir lanjut mengenai perjanjian akhir masih perlu dibincangkan, tetapi saya yakin ia berjalan lancar dalam membangunkan pelabuhan Lahad Datu," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Musa yang dalam rangka lawatan ke Belanda dan Oman berkata, melalui rundingan itu pihak pelabuhan Rotterdam akan bekerjasama dengan POIC bagi membangunkan pelabuhan Lahad Datu setaraf dengan pelabuhan lain di dunia.

Dalam pada itu, katanya, beliau yakin Lahad Datu mampu menjadi salah sebuah pelabuhan yang maju dan dikenali di seluruh dunia.

"Ini boleh dilihat berdasarkan kepada kedudukan Lahad Datu di kawasan pertumbuhan negara Asia yang meliputi Brunei, Indonesia, Malaysia dan selatan Filipina.

"Malah bekas duta Belanda ke Malaysia, Lody Embrechts ketika pertama kali bertemu saya membayangkan pembangunan pelabuhan Lahad Datu akan menjadi Roterdam di Timur," katanya.

Sementara itu, Musa berharap kerjasama ini akan turut memberi kesan positif kepada kedatangan pelabur luar khususnya dari Belanda.

Katanya, kerjasama ini dijangka menarik minat lebih ramai pelanggan utama pelabuhan Rotterdam melabur di negeri ini.

"Saya juga melihat bagaimana pelabuhan Rotterdam boleh mempengaruhi keputusan sesetengah pelaburnya," ujarnya.

Sumber : Utusan online

No comments: