January 10, 2010

Lawatan untungkan ekonomi

LONDON 9 Jan. – Lawatan rasmi pertama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke sini mulai esok hingga Rabu ini, dijangka membawa keuntungan kepada sektor pendidikan dan ekonomi negara.

Dalam lawatan berkenaan, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran akan menyampaikan ucaptama dalam Forum Pembelajaran dan Teknologi Dunia di Pusat Persidangan Queen Elizabeth II (QEIICC) di sini.

Kementerian Pelajaran dalam kenyataannya di sini memberitahu, semasa lawatan itu, Muhyiddin akan meneliti peluang bagi membolehkan guru-guru dan pegawai Malaysia meningkatkan kelayakan, kemahiran dan pengalaman melalui latihan di institusi pengajian tinggi sesuai di United Kingdom (UK).

“Beliau juga akan meninjau usaha-usaha transformasi dan inovasi dalam pendidikan di institusi-institusi pendidikan UK.

“Ini termasuk melawat sekolah menengah komuniti, Sunbury Manor School di London dan menemui pakar yang menggunakan teknologi virtual dalam pembelajaran,” kata kenyataan itu.

Ia bertujuan memantapkan secara berterusan sistem pendidikan di Malaysia termasuk memperkukuhkan aspek kepimpinan pendidikan dan penggunaan teknologi terkini bagi menambah baik kualiti pendidikan dan kemahiran.

Dalam pada itu, Muhyiddin juga akan mengadakan perjumpaan dengan para pelajar serta komuniti Malaysia di negara ini.

Selain itu, Timbalan Perdana Menteri akan mengadakan sesi pertemuan pelabur-pelabur berpotensi tinggi dari UK bersama Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

Pada hari terakhir lawatannya, Muhyiddin akan ke Pusat Pengajian Islam Oxford (OXCIS) dan berjumpa penuntut Malaysia di University Oxford serta melawat Auditorium Malaysia di sana. – Mingguan

No comments: