January 14, 2010

Pemohon ke PLKN meningkat

KUALA LUMPUR 13 Jan. - Bilangan permohonan kemasukan sukarela Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) tahun ini meningkat kepada 1,916 orang iaitu jumlah tertinggi sejak ia diperkenalkan pada 2004.
Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, ia membuktikan PLKN semakin diterima dan dipercayai ibu bapa, remaja berusia 18 tahun ke atas dan masyarakat negara ini.
Beliau berkata, pihaknya hanya meluluskan 466 permohonan berikutan beberapa kekangan seperti faktor pengurusan.
"Sebelum ini jumlah tertinggi permohonan masuk secara sukarela hanya 800 sehingga 1,000 orang.
"Inilah bukti rakyat semakin menerima objektif penubuhan PLKN iaitu mengukuhkan keharmonian hubungan masyarakat berbilang kaum,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Abdul Hadi menambah, pihaknya masih meneliti jumlah remaja yang gagal mendaftar dengan PLKN tahun ini sebelum mendakwa mereka di mahkamah selari dengan Akta Latihan Khidmat Negara.
Kata beliau, pihaknya perlu meneliti permohonan pengecualian, penangguhan dan bertukar kumpulan oleh peserta yang terpilih.
"Daripada 120,000 peserta tahun ini, hanya 1,503 diberi pengecualian manakala 2,604 lagi mendapat penangguhan dan sebahagian permohonan masih diteliti," jelasnya.
Hari ini, Abdul Hadi dilaporkan berkata, 30,903 peserta mendaftar mengikuti siri pertama PLKN tahun ini berbanding 38,000 yang dipanggil.
Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Datuk Meme Zainal Rashid ketika dihubungi memberitahu, peserta yang gagal mendaftar PLKN akan dikenakan tindakan seperti berkhidmat di pelbagai pusat kebajikan dan perlindungan.
Katanya, tempoh maksimum kerja amal selama 240 jam yang akan dikenakan ke atas pelatih itu bukan berniat mendera mereka.
"Sebaliknya, mereka diharap menjadi lebih positif dalam mengharungi hidup seperti peka dan bertanggungjawab kepada keadaan sekeliling selepas menjalani tempoh hukuman itu," tegasnya.

No comments: