January 3, 2010

Tampung kenaikan kos

KUANTAN 2 Jan. - Peniaga termasuk pengusaha kantin sekolah disaran mengurangkan kandungan gula dalam makanan kerana tindakan itu boleh mengimbangi kenaikan harga bahan tersebut.

Presiden Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) Datuk Mohd. Firdaus Abdullah berkata, langkah itu bukan saja membantu peniaga mengekalkan keuntungan.

Katanya, malah pada masa sama ia membantu mengurangkan pengambilan gula di kalangan masyarakat terutama kanak-kanak.

Kata beliau, ibu bapa boleh mendidik anak-anak bermula sekarang supaya mengurangkan pengambilan gula dalam makanan dan minuman selain peniaga tidak menjadikan alasan kenaikan harga sebanyak 20 sen sekilogram berkuat kuasa semalam, untuk menaikkan harga makanan.

"Peniaga kena prihatin dan menjaga pelanggan mereka dalam keadaan ekonomi sekarang. Mereka boleh mengurangkan dos gula dalam makanan untuk tampung kenaikan kos.

"Bagi pengguna pula, mesti ada perubahan minda dalam pengambilan gula pada menu harian untuk masa hadapan yang lebih sihat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengenai kenaikan harga gula sebanyak 20 sen iaitu daripada RM1.45 sen kepada RM1.65 sekilogram berkuat kuasa semalam.

Mohd. Firdaus berkata, PPPM menyokong kenaikan harga gula itu kerana berpendapat ia memberi manfaat kepada orang ramai dalam mengawal gejala penyakit yang ada kaitan dengan pengambilan bahan itu secara berlebihan.

Beliau bagaimanapun tidak bersetuju jika keputusan kerajaan menaikkan harga bahan tersebut bertujuan mengawal dan mengurangkan pengambilan gula di kalangan orang ramai.

"Tidak praktikal kalau kita naikkan harga gula semata-mata untuk kawal pengambilan gula oleh orang ramai. Jalan penyelesaian terbaik adalah orang ramai kena berubah minda," katanya.

Sementara itu, tinjauan Mingguan Malaysia di beberapa pasar raya mendapati bekalan gula dijual pada harga ditetapkan oleh kerajaan iaitu RM1.65 sekilogram dan RM3.30 untuk kampit dua kilogram.

Tinjauan juga mendapati, bekalan gula di pasar-pasar raya terbabit mencukupi manakala orang ramai pula hanya membeli pada kadar biasa.

No comments: