January 3, 2010

Persatuan pengguna prihatin kesihatan rakyat

ALOR SETAR 2 Jan. - Pendirian persatuan pengguna yang tidak menentang kenaikan 20 sen sekilogram harga gula mulai semalam tidak harus disalah tafsir sebagai tidak memperjuangkan hak pengguna di negara ini.

Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail berkata, orang ramai harus melihat daripada sudut yang lebih penting iaitu kesihatan mereka berbanding jumlah kenaikan yang masih tidak terlalu tinggi itu.

Katanya, kenaikan harga bahan keperluan berkenaan membuatkan pengguna berfikir dua kali sebelum mengambil gula secara berlebihan dalam minuman atau makanan mereka.

"Kenaikan harga ini mampu menyokong kempen menggalakkan rakyat mengurangkan pengambilan gula demi kesihatan mereka.

"Ini yang rakyat perlu buka mata dengan melihat kepada kepentingan menjaga kesihatan dan bukannya berasa terbeban dengan kenaikan harga," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Utusan Malaysia semalam melaporkan keputusan kerajaan menaikkan harga gula tidak ditentang persatuan-persatuan pengguna yang melihat ia sebagai peluang kepada orang ramai untuk mengurangkan pengambilan gula.

Kelmarin, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan kenaikan harga gula kepada RM1.65 sekilogram di Semenanjung manakala RM1.75 sekilogram di Sabah dan Sarawak bermula semalam.

Yusoff berkata, jika tiada wujud kesedaran mengenai kepentingan mengurangkan pengambilan gula dalam kehidupan di kalangan rakyat kenaikan harga gula akan dilihat sebagai satu bebanan kepada mereka.

Katanya, rakyat seharusnya lebih faham mengenai bahaya pengambilan gula secara berlebihan yang boleh membawa kepada penyakit seperti diabetes dan obesiti.

Beliau memberikan contoh Kedah antara negeri mencatat jumlah tertinggi penghidap diabetes dengan 13.6 peratus daripada jumlah penduduk yang melebihi satu juta orang menghidap penyakit itu.

"Lebih membimbangkan sesetengah pesakit diabetes tidak mengetahui mereka mempunyai penyakit berkenaan," katanya.

No comments: