January 14, 2010

Malaysia tandatangani MoU keselamatan dengan Arab Saudi

JEDDAH 13 Jan. – Malaysia dan Arab Saudi akan menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) berkaitan kerjasama dasar keselamatan semasa lawatan rasmi Datuk Seri Najib Tun Razak ke negara ini selama empat hari mulai hari ini.
Duta Malaysia ke Arab Saudi, Datuk Syed Omar Mohammed Al-Saggaf berkata, ia bagi meningkatkan kerjasama dalam usaha memerangi keganasan, pengedaran dadah, pemalsuan dokumen dan jenayah merentasi sempadan.
“Perdana Menteri yang mengetuai delegasi termasuk empat menteri dan beberapa menteri besar juga akan menghadap Penjaga Dua Masjid Suci yang juga Raja Arab Saudi, Raja Abdullah AbdulAziz Al Saud pada Sabtu,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.
Empat menteri yang menyertai delegasi kali ini ialah Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein; serta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abd. Jalil.
Ketika di Riyadh, kata Syed Omar, Perdana Menteri juga akan menemui Putera Mahkota yang juga Timbalan Perdana Menteri Pertama Arab Saudi, Sultan Abdul Aziz Al Saudi dan Timbalan Perdana Menteri Kedua merangkap Menteri Dalam Negeri, Putera Nayef Abdul Aziz Al Saud.
“Perbincangan pemimpin kedua-dua negara akan tertumpu kepada beberapa perkara termasuk rangka kerja Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), isu serantau dan antarabangsa berkaitan kepentingan bersama,” katanya.
Syed Omar berkata, Malaysia juga berhasrat meningkatkan kerjasama dengan Arab Saudi dalam beberapa bidang lain termasuk ekonomi, perdagangan dan teknologi maklumat.
“Lawatan itu juga isyarat bahawa Malaysia berhasrat merapatkan lagi hubungan ahli perniagaan kedua-dua negara,” katanya.
Beliau menjelaskan, Malaysia turut ingin menekankan peranannya sebagai pusat kecemerlangan pendidikan terutama bagi pelajar dari Arab Saudi dan Asia Barat.
Sementara itu, Najib tiba di sini kira-kira pukul 10 malam waktu tempatan (3 pagi waktu Malaysia).
Pesawat khas membawa beliau bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan rombongan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdul Aziz di sini.
Ketibaan Najib disambut Syed Omar dan pegawai-pegawai kedutaan.
Esok Perdana Menteri akan melawat Universiti Sains dan Teknologi Raja Abdullah sebelum bertolak ke Mekah pada sebelah malam bagi menunaikan umrah.
Pada Jumaat, selain menunaikan solat subuh dan solat Jumaat di Masjidil Haram, Najib akan mendengar taklimat mengenai pelaburan dalam projek Jabal Omar oleh Majlis Perniagaan Malaysia, sebelum bertolak ke Riyadh.

No comments: