January 4, 2013

TM berjaya pulih gangguan perkhidmatan telekomunikasi di Miri

MIRI: Telekom Malaysia (TM) Sarawak berjaya memulihkan perkhidmatan telekomunikasinya yang mengalami gangguan teruk sejak dua minggu lalu di beberapa kawasan di Miri.
Jurucakap TM Sarawak ketika dihubungi Utusan Borneo semalam berkata, semua kerja telah siap sepenuhnya menjelang jam 8 malam kelmarin.
“Kita berterima kasih kerana pihak media termasuk Utusan Borneo banyak memberikan kerjasama dalam melaporkan perkembangan pembaikpulihan kepada pelanggan,” katanya.
Menurutnya, kejadian sejak dua minggu lepas adalah yang terburuk pernah berlaku dalam tempoh beberapa tahun ini.
Justeru, beliau memohon maaf atas segala kesulitan yang dihadapi pengguna sepanjang tempoh tersebut.
Pada masa sama, pihaknya mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kerana bersabar dan faham akan masalah yang dihadapi itu.
Seramai 34 tenaga kerja termasuk 24 anggota kumpulan penyelenggara dari Kuching dan Miri serta 10 pekerja kontraktor swasta TM ditugaskan untuk mengatasi masalah berkenaan.
Katanya lagi, mereka bekerja tidak mengira masa dan cuti umum iaitu Hari Krismas, Tahun Baharu dan hujung minggu.
Talian telefon, sambungan Internet dan perkhidmatan Streamyx pada 21 Disember lalu mengalami gangguan akibat kerja-kerja pembinaan yang dilakukan oleh pihak ketiga.
Antara yang terjejas ialah jabatan dan agensi kerajaan, Pejabat Residen Miri, Majlis Bandaraya Miri, Balai Polis Pusat Miri, Jabatan Imigresen di Wisma Yu Lan, beberapa bangunan kerajaan, bangunan komersial dan premis kewangan di beberapa tempat.
TM Sarawak turut berjanji akan memberikan rebat kepada pelanggannya yang terjejas akibat gangguan berkenaan berdasarkan perkhidmatan yang dilanggan.

No comments: