December 10, 2009

Komitmen bantu selatan Thai

KUCHING 9 Dis. - Lawatan Datuk Seri Najib Tun Razak ke Narathiwat yang tetap diteruskan hari ini membuktikan pendirian cukup berani dan komitmen luar biasa Malaysia dalam membantu mencari penyelesaian di wilayah selatan negara itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Perdana Menteri telah sedia maklum berlaku insiden serangan bom hingga menyebabkan tiga kematian di wilayah selatan Thailand kelmarin.

Bagaimanapun, katanya, Najib dan Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva tetap mengadakan pertemuan yang membuktikan komitmen tinggi kedua-dua pemimpin itu sekali pun dalam menghadapi ancaman sebegitu rupa.

Menurutnya, hubungan yang baik antara Malaysia-Thailand akan membolehkan Najib dan Abhisit mencari jalan penyelesaian terbaik kepada krisis yang sedang melanda wilayah terbabit.

"Hubungan kedua-dua pemimpin ini begitu erat sekali malah menerusi keikhlasan akan membolehkan banyak perkara diselesaikan bukan setakat keputusan menarik kehadiran tentera di selatan Thailand tetapi lebih daripada itu,"ujarnya.

Sumber : Utusan online

No comments: