September 4, 2011

BN tidak pernah berbelah bagi agih pembangunan

SARIKEI: Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah mengamalkan sikap berbelah bagi dalam mengagih-kan pembangunan kepada rakyat di negara ini.

Sebaliknya masyarakat Cina di negara ini harus sedar bahawa banyak pembangunan yang dijalankan oleh pihak kerajaan memberi banyak kelebihan kepada mereka dan semua masyarakat tanpa mengira perbezaan bangsa dan kaum, demikian menurut bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Repok, Datuk David Teng Lung Chi.

“Justeru tiada alasan bagi masyarakat Cina untuk ti-dak memberikan sokongan padu kepada kerajaan BN dan bukannya terpengaruh dengan propaganda pihak pembangkang yang mengata-kan bahawa mereka sering diabaikan daripada sebarang kemajuan.

“Jangan mudah cepat terpengaruh dan tertarik dengan janji-janji manis yang sering dilaung-laungkan oleh pihak pembangkang kerana mereka (pembangkang) lakukan semua itu semata-mata untuk meraih undi daripada masyarakat dan apa yang lebih nyata bahawa perjuangan mereka tiada masa depan jika dibandingkan dengan perjuangan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) atau lain-lain parti komponen BN.

“Dalam tempoh masa selama berpuluh-puluh tahun kerajaan BN mentadbir negara dan negeri ini, banyak sekali kejayaan dan pembangunan telah dicapai dan ini boleh dibuktikan dengan kekukuhan ekonomi negara yang berada pada tahap memberangsangkan dan memberi impak positif kepada semua peringkat rakyat Malaysia,” kata Teng.

Tambahnya, selain dari-pada kekukuhan ekonomi-nya, satu perkara yang amat penting dalam merintis kejayaan negara hingga disegani oleh negara lain di dunia ini ialah semangat perpaduan pelbagai kaumnya yang amat kuat dalam diri masyarakat.

Ia merupakan kunci utama negara maju terus ke hadapan dan berjaya menghadapi segala cabaran yang datang kerana rakyatnya bersatu hati dan kelebihan tersebut harus dikekalkan sampai bila-bila, katanya lagi.

Beliau berkata demikian di salah sebuah restoran dekat sini semalam, pada majlis Dialog Bersama Ahli SUPP Sarikei.

“SUPP Sarikei tidak seharusnya terlalu bergantung kepada SUPP di lain bahagian untuk bergerak tetapi apa yang paling penting sekarang ialah cuba untuk berdikari tanpa membebankan lain-lain pihak, terutama dengan masalah remeh-temeh yang secara dasar mampu diselesaikan pada peringkat rendah sahaja.

“Saya juga ingin menasihatkan kepada semua ahli parti agar jangan mengamalkan sikap ‘talam dua muka’ dan hanya mementingkan kepentingan diri sendiri apabila bergiat dalam bidang politik kerana ini boleh memberikan kesan yang negatif kepada semua pihak, khususnya bagi parti politik itu sendiri,” katanya.

“Jika kita melihat kepada persediaan dan perancangan kerajaan BN dalam tempoh masa yang akan datang, ba-nyak aktiviti pembangunan akan berlaku dan ia bakal memberi kesan yang positif kepada semua peringkat, jadi gunakan peluang yang ada itu dengan sebaiknya untuk manfaat bersama,” tegas Teng.

Menurut beliau lagi, antara tumpuan pembangunan ke-rajaan BN pada tempoh masa tersebut ialah menyediakan kemudahan infrastruktur terutamanya jalan raya sebagai penghubung Sarikei dengan kawasan Tenaga kerja Diperbaharui Sarawak (SCORE), mempergiatkan industri pertanian dan pen-ternakan dalam menjadi bandar agropolitan, menaik taraf perkhidmatan kesihatan dan banyak lagi perancangan yang lain.

Turut hadir sama pada majlis tersebut ialah Ahli Parlimen P206 Sarikei, Ding Kuong Hiing, Kaunselor Teng Ung Woo serta lebih 300 penduduk yang kebanyakannya ialah ahli SUPP.

No comments: