October 7, 2011

Steve Jobs meninggal dunia

PENGHORMATAN: Jambak bunga dan iPad menunjukkan gambar pengasas Apple Steve Jobs diletakkan di luar ibu pejabat Apple di Cupertino, California kelmarin. — Gambar AFP

Pengasas Apple itu tewas akibat barah pada usia 56 tahun

SAN FRANCISCO: Peng-asas berwawasan Apple, Steve Jobs meninggal dunia kelmarin akibat barah pada usia 56 tahun, penamat yang terlalu awal bagi seorang insan yang mencetuskan revolusi dalam budaya moden dan mengubah buat selama-lamanya hubungan dunia dengan teknologi menerusi ciptaan-ciptaan seperti iPad dan iPhone.

“Kami amat sedih untuk mengumumkan Steve Jobs meninggal dunia hari ini,” kata pembuat gajet yang berpangkalan di California itu dalam satu kenyataan daripada lembaga pengarah.

“Kepintaran, keghairahan dan tenaga Steve merupakan sumber bagi banyak inovasi yang memperkayakan dan mempertingkatkan lagi kehidupan semua kita. Dunia tidak syak lagi lebih baik disebabkan oleh Steve.”

Penghormatan diterima dari seluruh dunia bagi Jobs, manakala peminat Apple membanjiri laman rangkaian sosial untuk menyuarakan kesedihan mereka ekoran kehilangan insan yang membantu menyimpan komputer mini dalam bentuk telefon ke dalam jutaan saku.

Ramai orang menyatakan akses mudah kepada Internet dan laman rangkaian sosial telah membantu mencetuskan pemberontakan pro-demokrasi di Timur Tengah.

Rakyat jelata memenu-hi Twitter menggunakan ‘trending hashtag’ üthank-yousteve untuk memberi penghormatan kepada Jobs dan “bagi semua yang telah anda lakukan untuk generasi ini”, kata seorang individu dalam satu tweet.

Seorang lagi menyeru kepada Jobs supaya membuat “i-Syurga untuk menghubungkan kami dengan Tuhan”.

Jobs berusia 21 tahun ketika beliau mengasaskan Apple Computer pada 1976 bersama kawannya yang berusia 26 tahun Steve Wozniack di dalam garaj keluarganya.

Dari permulaan yang begitu kecil, syarikat itu, dengan lambang epal yang digigit sebahagiannya dan boleh dilihat di mana-mana sahaja, berkembang menjadi salah sebuah syarikat paling bernilai di dunia.

Pada Julai lalu, keuntungan suku kedua Apple mencecah AS$7.31 bilion (RM22 bilion) daripada pendapatan seba-nyak AS$28.57 bilion (RM86 bilion).

Presiden Amerika Syarikat memberi penghormatan kelmarin kepada salah seorang ‘inovator teragung’ Amerika.

“Beliau mengubah kehidupan kita, mentakrif semula seluruh industri, dan mencapai salah satu penca-paian paling unik sekali dalam sejarah manusia: beliau me-ngubah cara setiap daripada kita melihat dunia,” kata Obama dalam satu kenyataan bertulis.

Ketua Microsoft Bill Gates serta tokoh lain dalam industri teknologi tinggi bersetuju.

“Dunia jarang melihat orang yang meninggalkan impak begitu mendalam se-perti Steve, dan kesannya akan dirasai selama beberapa generasi akan datang,” kata Gates dalam satu kenyataan yang dipetik dari laman sesawang Wall Street Journal.

Kedua-dua tokoh itu meru-pakan seteru dalam persaingan untuk menguasai pasaran pada permulaan era komputer peribadi (PC).

Namun demikian, sementara komputer peribadi yang dijana perisian Microsoft menguasai tempat kerja, Jobs membayangkan jentera mesra manusia dengan pengawal tetikus dan ikon yang diklik untuk mengaktifkan program dan membuka fail.

Tim Cook – yang mengendalikan operasi harian Apple semenjak Jobs cuti sakit pada Januari lalu, dan dilantik menjadi Ketua Pegawai Eksekutif pada Ogos lalu selepas perletakan Jobs – memuji legenda Silicon Valley itu.

“Steve meninggalkan sebuah syarikat yang hanya beliau sahaja yang dapat bina, dan semangatnya akan menjadi asas Apple buat selama-lamanya,” katanya dalam satu kenyataan.

Apple menukar laman mukanya menjadi satu penghormatan kepada Jobs, dengan menyiarkan gambar hitam putih besar pakar teknologi tinggi itu yang berjambang dan memakai baju leher penyu serta kaca mata bulat kecil dengan kapsyen ‘Steve Jobs, 1955-2011’.

Jentera carian atas talian gergasi, Google memasang butang pada lamannya dengan pautan langsung ke laman Apple sebagai penghormatan.

Keluarga Jobs turut me-ngeluarkan kenyataan yang menyebut beliau tewas dalam pertarungannya yang lama dengan barah pankreas dikelilingi saudara mara.

“Dalam kehidupan awam, Steve dikenali sebagai tokoh berwawasan; dalam kehi-dupan peribadi, beliau amat menyayangi keluarganya,” katanya.

Dilahirkan pada 24 Februari 1955 di San Francisco kepada seorang ibu tunggal dan diangkat oleh sepasang suami isteri di Mountain View tidak sampai seminggu selepas itu, Jobs membesar di kawasan dusun yang suatu hari nanti akan menjadi hab teknologi dikenali sebagai Silicon Valley.

Di bawah Jobs, Apple memperkenalkan komputer pertama Apple dan kemudian Macintosh yang begitu popular sekali pada zaman 1980-an.

Beliau diangkat ke status idola oleh para penggemar komputer Macintosh yang kebanyakannya menganggap diri sebagai pakatan pemberontak yang menentang empayar berpengaruh Microsoft yang dibina dengan sistem operasi Windows.

Jobs meninggalkan Apple pada 1985 ekoran perebutan kuasa dalaman dan memula-kan syarikat NeXT Computer dengan kepakaran khusus dalam stesen kerja canggih bagi perniagaan.

Beliau turut sama menu-buhkan Pixar yang pernah memenangi Anugerah Akademi pada 1986 dari sebuah unit grafik komputer lama Lucasfilm yang dibelinya dari gergasi industri filem George Lucas.

Selepas Jobs meninggalkan Apple, prestasi syarikat tersebut merosot tetapi mereka berdamai semula pada 1996 dan Apple membeli NeXT dengan harga AS$429 juta (RM1.3 bilion) dan Jobs naik sekali lagi ke atas takhta Apple.

Kekuatan Apple meningkat hari demi hari selepas Apples menyusun semula jenama Macintosh, sekali gus mencetuskan revolusi dalam budaya moden dan melancarkan ‘era pasca PC’ di mana komputer peribadi memberi laluan kepada gajet mudah alih yang bijak – iPod, iPhone dan the iPad.

Jobs meninggalkan isteri-nya Laurene, yang melahirkan tiga anaknya. Beliau juga ada seorang anak perempuan dengan seorang wanita yang dikenalinya sebelum mendirikan rumah tangga. — AFP

No comments: