December 28, 2011

Lupa segala persengketaan

KUCHING: Hari Krismas merupakan platform untuk memaafkan dan melupakan segala persengketaan yang berlaku kata Menteri Pembangunan Sosial Tan Sri William Mawan Ikom.

Menurutnya, keharmonian dan keamanan Malaysia walaupun mempunyai kepelbagaian kaum dan agama perlu dikekalkan dan dipelihara sebaik-baiknya.

“Masa untuk kita pandang ke hadapan, masa untuk memaafkan dan melupakan dan biarlah kita hidup bersama dalam perpaduan dan bersatu walaupun kita berbilang kaum dan agama,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Hari Krismas di kediamannya, Jalan Stapok di sini kelmarin.

Mawan yang juga ADUN Pakan memberitahu, sikap toleransi rakyat Malaysia juga kunci kepada perpaduan masyarakatnya selama ini.

“Kita sangat beruntung menjadi rakyat Malaysia, dalam masyarakat yang hidup bertoleransi…biarlah ini ber-terusan,” tambahnya.

Pada masa yang sama, beliau turut menasihati masyarakat menjaga sensitiviti antara satu sama lain agar hidup lebih bersatu.

“Kita juga saling menjaga satu sama lain, sensitif antara satu sama lain untuk hidup lebih bersatu padu,” katanya.

Selain itu, penganjuran rumah terbuka bagi menyambut perayaan Krismas juga sebagai platform untuk mengenali dan menjalinkan hubungan yang lebih erat.

“Saya mengucapkan Selamat Hari Krismas kepada rakyat di negeri ini, biar kita maju ke hadapan, lebih bersatu,” ujarnya.



Read more: http://www.theborneopost.com/2011/12/27/lupa-segala-persengketaan/#ixzz1hs3uPRKtNYl

No comments: