February 24, 2013

Hospital k’jaan di S’wak masih kurang jururawat

KOTA SAMARAHAN: Walaupun Sarawak mempunyai ramai jururawat terlatih namun hospital kerajaan di negeri ini masih lagi mengalami masalah kekurangan jururawat.
Menteri Muda Kesihatan Dr Jerip Susil berkata berdasarkan perangkaan pada dua tahun lalu, terdapat 1,200 kekosongan jawatan berkenaan.
Beliau menjelaskan, bagaimanapun sehingga kini separuh daripada jumlah kekosongan itu sudah diisi hasil temu duga intensif yang dilakukan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
“Kita bukan kekurangan jururawat terlatih kerana universiti yang ada di negeri ini cukup untuk menyediakan tenaga kerja mahir, namun kemasukan jururawat untuk menjadi penjawat awam agak rendah dan perangkaan terakhir yang saya ada dua tahun lalu adalah 1,200 jawatan jururawat yang tidak diisi di seluruh Sarawak,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Persidangan dan Bengkel Kejururawatan di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) di sini semalam.
Dr Jerip memberitahu, ia bermakna semua hospital, pusat kesihatan dan klinik yang ada di negeri ini masih lagi memerlukan jururawat terlatih bagi mengisi kekosongan itu.
“Nisbah doktor dengan pesakit, 1:1600 berbanding Semenanjung Malaysia 1:500 manakala bagi nisbah jururawat dengan pesakit: 1:400 kerana jururawat lebih ramai,” tambahnya.
Pada masa yang sama beliau menasihati jururawat terlatih agar tidak memilih tawaran pekerjaan sama ada di hospital kerajaan mahupun swasta.
“Apa yang penting mereka mendapat pekerjaan kerana mereka disediakan untuk kedua-dua tempat, gaji sektor swasta mungkin lebih tinggi namun apa yang penting adalah kebolehpasaran untuk diserapkan ke dalam pasaran pekerjaan,” katanya.
Tegasnya, untuk itu pelajar yang mengambil kursus kejururawatan di UNIMAS perlu memiliki kemahiran tinggi dan boleh berkomunikasi dengan baik.
“Kebanyakan jururawat terlatih dari Sarawak diserap ke Singapura, Timur Tengah dan Jepun, United Kingdom dan Australia yang membuktikan permintaan tinggi bagi jururawat Sarawak kerana standard kejururawatan di sini agak tinggi dan komitmen mereka,” jelasnya.
Terdahulu, dalam ucapan perasmiannya Dr Jerip yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bengoh berkata, masalah penyakit tidak berjangkit seperti kencing manis, darah tinggi, hipertensi dan sebagainya kini amat membimbangkan.
Beliau memberitahu, berdasarkan statistik yang dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2008, sebanyak 67 peratus rakyat Malaysia menghidapi penyakit tidak berjangkit ini.
“Kita amat khuatir masalah ini kerana semakin ramai orang menghidap kencing manis, hipertensi, kerosakan renal kronik bukan saja di bandar tetapi corak sama sudah mula ditunjukkan di kawasan luar bandar,” ujarnya.
Justeru, beliau menyarankan setiap individu komited menjaga diri sendiri bukannya menyerahkan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada pakar kesihatan bagi menghindari diri daripada menghidap penyakit tersebut.
Hadir sama Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UNIMAS Prof Dr Peter Songan, Dekan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UNIMAS Prof Dr Ahmad Hatta Rasit, Ketua Jabatan Kejururawatan UNIMAS Dr Zabidah Putit dan Pengerusi Penganjur Norheiza Mohd Benedict

Read more: http://www.theborneopost.com/2013/02/24/hospital-kjaan-di-swak-masih-kurang-jururawat/#ixzz2Lnc9jf2n

No comments: