April 22, 2010

Malaysia Adalah Negara Yang Akan Menerajui Pemulihan, Kata IMF

MELBOURNE, 22 April (Bernama) -- Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) telah menaikkan unjuran pertumbuhan ekonominya bagi Australia sambil menyatakan ia akan menjadi salah satu daripada banyak negara yang termasuk Malaysia yang akan menerajui langkah menaikkan kadar faedah.

Dalam laporan Tinjauan Ekonomi Dunianya yang terbaharu yang diumumkan Khamis, IMF kini menjangka pertumbuhan Australia akan mencecah 3.0 peratus pada 2010, yang meningkat berbanding unjuran 2.5 peratus pada Januari.

Ia menjangka pertumbuhan akan meningkat kepada 3.5 peratus pada 2011, berikutan pertumbuhan 1.3 peratus pada 2009, yang hampir dua kali kadar yang diunjurkan IMF.

Institusi yang berpangkalan di Washington itu berkata unjurannya akan disokong oleh permintaan yang kukuh bagi mendapatkan komoditi, khususnya dari China.

IMF berkata pemulihan yang sedang berlaku pada ekonomi maju utama akan secara relatifnya perlahan berbanding dengan kemelesetan yang tidak teruk pada tahun 1970'an, 1980'an dan 1990'an dan khususnya pada beberapa ekonomi di kawasan Euro.

"Secara perbandingan, Australia dan ekonomi Asia yang mengalami perindustrian yang pesat yang baharu telah mengorak langkah kukuh dan kemungkinan terus menjadi peneraju," katanya.

Katanya negara-negara itu yang mengalami pemulihan yang lebih pantas telah mulai menaikkan kadar faedah -- yang termasuk Australia, China, India, Israel, Malaysia dan Norway - atau dijangka pasaran untuk berbuat demikian di dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

IMF berkata langkah rangsangan yang disediakan oleh kerajaan-kerajaan berkenaan membuktikan satu sokongan utama sebagai respons terhadap kemelesetan yang buruk dan langkah yang dirancang bagi 2010 sepatutnya dilaksanakan sepenuhnya jika diambil kira pemulihan yang rapuh ekonomi global.

-- BERNAMA

No comments: