April 1, 2012

Kerajaan tarik pelaburan RM2b ke SCORE, Hab Halal

TANJUNG MANIS: Usaha bersepadu kerajaan negeri bagi menarik kehadiran pelabur baharu ke Koridor Te-naga Diperbaharui Sarawak (SCORE) dan Hab Halal Tanjung Manis berjaya meraih nilai pelaburan tidak kurang daripada RM2 bilion.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Promosi Pendidikan Tek-nikal), Datu Len Talif Salleh berkata, jumlah tersebut dijangka terus me-ningkat sehingga RM10 bilion dalam tempoh lima tahun akan datang.

Menurutnya, pelaburan tersebut melibatkan kemasukan pelaburan pelabur tempatan dan luar negara.

“Ketika ini, syarikat Sea Party dari Taiwan sudah beroperasi di Tanjung Manis dengan nilai pelaburan seba-nyak RM2 bilion.

“Selain itu, PUSAKA turut menerima beberapa permohonan pelabur Timur Tengah dan Jepun bagi mewujudkan industri berasaskan akuakultur, pemprosesan makanan dan industri berat seperti ‘metallic sillica’,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran Hari Tanjung Manis 2012, di sini, semalam.

Justeru, Len yang juga Menteri Muda Alam Sekitar berharap, pelaksanaan Hab Halal mampu mengembangkan kewujudan industri baharu termasuk berasaskan kelapa sawit, petroleum, perikanan laut dalam dan industri pemprosesan makanan.

Dalam pada itu, katanya, sektor ekonomi berkaitan seperti penternakan organik ikan tilapia, ‘chorella’ (fasa 1), udang secara biotek dan kilang pemprosesan ikan (filet) di Tanjung Manis semakin berkembang.

“Dengan terlaksananya industri seumpama itu, dianggarkan tidak kurang daripada 10,000 peluang pekerjaan dan perniagaan diwujudkan di sekitar Tanjung Manis.

“Tidak cukup dengan itu, kerajaan negeri juga menyasarkan penjanaan pendapatan penduduk tempatan tidak kurang daripada RM1,000 sebulan,” ujar beliau lagi.

Tambah Len, kerajaan negeri juga mengambil pelbagai insiatif penting termasuk menubuhkan Tabung Ekonomi Gagasan Anak Sarawak (TEGAS) di samping membangunkan sumber manusia dan program keusahawanan melalui agensi seperti Unit Pembangunan Keusahawanan Jabatan Ketua Menteri, CIDB, PUSAKA, Jabatan Pertanian, MARDI dan Perbadanan Pembangunan Kemahiran Sarawak (PPKS).

Hadir sama pada majlis tersebut ialah Ahli Parlimen Tanjung Manis Datuk Norah Tun Abdul Rahman dan Pengurus Besar PUSAKA, Datu Serudu Hoklai

No comments: