June 30, 2012

Pencapaian akademik bukti tahap pendidikan meningkat

KOTA SAMARAHAN: Pencapaian terbaik para pelajar dalam akademik membuktikan bidang pendidikan negeri ini semakin meningkat.
Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, Datuk Mohd Naroden Majais berkata dengan pencapaian terbaik pelajar itu sudah tentunya menjaminkan masa depan yang lebih cemerlang dalam pembangunan pendidikan.
Beliau berkata, pencapaian cemerlang bidang pendidikan itu juga membuktikan komitmen tinggi kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadikan pendidikan sebagai agenda utama pembangunan negeri ini.
“Kita cukup bangga dengan kejayaan pelajar-pelajar hari ini yang menunjukkan bahawa Sarawak telah mencapai tahap pendidikan yang membanggakan,” katanya berucap pada majlis Hadiah Pelajar Cemerlang Yayasan Sarawak 2012 di SMK Muara Tuang, di sini semalam.
Mohd Naroden menarik perhatian kejayaan itu adalah berkat usaha gigih dan kesungguhan para pelajar di samping dorongan dan tunjuk ajar daripada kalangan ibu bapa dan guru-guru.
Justeru, katanya, tanpa bantuan dan sokongan guru-guru dan ibu bapa, para pelajar tidak mungkin akan mencapai kejayaan dalam pendidikan seperti hari ini.
“Saya berharap para ibu bapa dan guru-guru akan terus bekerjasama dalam memastikan kejayaan cemerlang anak-anak berterusan demi masa depan mereka,” katanya.
Hadiah pelajar cemerlang dalam pelbagai peperiksaan awam itu disumbangkan oleh Yayasan Sarawak yang dianugerahkan kepada seramai 867 pelajar seluruh Bahagian Samarahan.
Hadir sama Timbalan Pengarah Yayasan Sarawak, Mortadza Alop, Timbalan Residen Bahagian Samarahan Abdullah Upang, Pegawai Daerah Samarahan Mohd Aini Wahab, Pegawai Pelajaran Daerah Samarahan Mahli Rosli dan Pengetua SMK Muara Tuang, Ali Akhbar.
Mohd Naroden yang juga Menteri Muda Perancangan Sumber berkata, pencapaian cemerlang pelajar-pelajar dalam akademik harus dimantapkan dengan sahsiah mulia serta jati diri yang cemerlang.
Beliau menambah sesuatu kejayaan bukan datang bergolek, sebaliknya kejayaan itu memanifestasikan kemantapan perancangan dalam mengukuhkan kecemerlangan pendidikan.
“Saya percaya anak-anak yang cemerlang akan terus memburu kecemerlangan mereka bagi memastikan dunia pendidikan menjadi agenda utama dalam memajukan negeri ini,” katanya.

No comments: